Reformace dle Ilustrovaného encyklopedického slovníku (IES)
ZEĎ REFORMACE V ŽENEVĚ
Reformační zeď se táhne v délce 100 m a zobrazuje četné protestantské postavy z celé Evropy.
Pod sochami je vidět Christogram.
Vyobrazeny jsou sochy Williama Farela1, Jana Kalvína2, Theodora Bezy3, Johna Kno-xe4.
Reformace dle Ilustrovaného encyklopedického
slovníku (IES)
[lat.], široké hnutí měšťanských a lidových vrstev ve střední a západní Evropě v 16. století, projev krize feudalismu a odporu těchto vrstev vůči politické, hospodářské a ideologické nadvládě kato-lické církve v celé feudální společnosti. Toto hnutí, které proběhlo ve většině evropských zemí ve formě náboženských bojů a v některých případech vyústilo v otevřené povstání proti feudální a ka-tolické církvi (např. Německá selská válka5), vytvořilo novou formu křesťanství – protestantismus a nové typy církví. Bylo vcelku hnutím pokrokovým, podle Engelsova hodnocení první fází buržo-azní revoluce. Zejména ze Zwingliho6 a Kalvínova učení vedou přímé linie ke vzniku buržoazní i-deologie s výraznými protifeudálními tendencemi. V některých zemích, např. v Německu, však re-formace postupně získala feudální a tím i zcela protilidový charakter. Hlavními představiteli re-formace byli Luther7 v Německu, Zwingli ve Švýcarsku a Kalvín8 ve Francii. Reformace v českých zemích navazovala na husitské revoluční hnutí a byla v 16. století ovlivněna nejpr-ve luteránstvím, později i kalvinismem; na Slovensku probíhala pod vlivem českého husit-ství a německého luteránství.
☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★
1b)
Zweig Stefan, Svedomie
proti násiliu,
Zweigova kniha, žánrově na pomezí eseje, románu a his-torické
studie, vyšla poprvé ve Vídni v roce 1936,
pouhé dva roky před pohlcením autorovy vlasti hitlerovským
Německem. Ačkoliv její protagonisté – Castellio, Kalvín a
Servet – jsou historické o-sobnosti působící v 16.
století, jedná se o dodnes platnou vášnivou a povznášející
obranu nejzá-kladnějších hodnot evropské civilizace: svobody,
tolerance, života a lidskosti proti jakékoli znásil-ňující,
totalitní ideologii.
Castelliův zápas s Kalvínem, „boj
komára se slonem“, ukazuje Zweig jako zápas neohrože-ného
svědomí a myšlení jednotlivce s násilnou teokratickou
diktaturou. Jejich střetnutí vrcholí po-té, co z Kalvínovy vůle
dojde v Ženevě k upálení humanistického učence Miguela Serveta.
Proti této justiční vraždě a na obranu dalších „kacířů“
vystoupí Sebastian Castellio a risku-je při tom vlastní život.
Jako první formuluje ve své době převratnou teorii snášenlivosti
a tolerance, jejíž jádro lze vystihnout slovy, že upálení
kacíře není nic jiného než vražda a že „upálit člověka
neznamená obhajovat učení, nýbrž zabít člověka“. Komár
sice v zápase se slo-nem na čas podléhá, ale Castelliovy myšlenky
a díla o několik desetiletí později ožívají v mnoha zemích
Evropy a stávají se pevnou součástí evropského kulturního
vědomí.
Český překlad vyšel poprvé na počátku
normalizace v roce 1970;
byla v tom nejspíš nepo-zornost nebo přetíženost tehdejších
cenzorů. Čtenářům totiž muselo být jasné, že Zweigův esej
je působivou obhajobou svobody proti každé totalitní ideologii,
a čerpali z něj naději podobně jako čtenáři v roce 1936.
Význam Svědomí proti násilí je však aktuální trvale. Připomíná nám, že Západ by neměl stát na ekonomickém růstu, konzumu nebo vyprázdněných byrokratických pravidlech, ale na těžce vybojovaných a prožitých hodnotách. Kniha, jejíž název v originále zní Ein Gewissen gegen die Ge-walt. Castellio gegen Calvin (Svědomí proti násilí. Castellio proti Kalvínovi), vyšla poprvé ve Vídni německy roku 1936 a lze konstatovat fakt, že svazek Svědomí proti násilí je polemická esej, jež zob-razuje boj mezi Sebastianem Castelliem a Janem Kalvínem. Kniha, napsaná během vzestupu fašis-mu a krajně pravicových hnutí v Evropě, zůstává velmi aktuální, protože slouží jako silná kritika všech forem totalitarismu a netolerance. Stefan Zweig - Svedomie proti násiliu (rozhlasová hra/ 1991/slovensky) slyš zde: https://www.youtube.com/watch?v=xyS2X
8ELQA resp. audioknihu Stefan Zweig Svědomí proti násilí lze česky stáhout a vyslechnout na por-tálu Audi-olibrix zde: https://www.audiolibrix.com/cs/Directory/Book/9640/Audiokniha-Svedomi
-proti-nasili-Stefan-Zweig
2a) Kalvín, Jan (franc. psán Jean Calvin, it. Giovanni Calvino; vlastním jménem Jehan Cauvin) (1509-1564), francouzský a švýcarský reformátor, zakladatel kalvinismu [viz kalvinismus zde: https://www.blogger.com/blog/post/edit/2155501801748429706/2244302714514150919?hl=cs], vy-působil v Paříži, v roce 1533 se rozhodl pro reformaci. Následně donucen k útěku do Basileje, kde pracoval základy svého pojetí protestantismu. Mezi lety 1536-38 a zejména počínaje rokem 1940 Kalvín vlastní učení ještě rozvinul. Kazatelskou i politickou činnost vedl v Zenevě, jež se pod jeho vedením stala evropským ideovým střediskem kalvínství (r. 1559 založil Jan Kalvín akademii a se-minář.
2b) Kalvín, Jan dle české wikipedie viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Kalv%C3%ADn
2c) Černý, Jan, Před 500 lety se narodil reformátor Jan Kalvín, článek internetových stránek Českého rozhlasu ze dne 24. březen 2009 viz https://temata.rozhlas.cz/pred-500-lety-se-narodil-reformator-jan-kalvin-8012971
3a Beza, Theodor, Théodore de Bèze, Theodorus Beza či Théodore de Besze (1519-1605), francouz-ský teolog, protestant, učenec a klíčová postava francouzského reformačního hnutí v 16. století dle české wikipedie viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Theodor_Beza
3b Švýcarský reformátor Theodor Beza, přednáška odborného asistenta Evangelické fakulty Uni-verzity Karlovy na katedře teologické etiky) viz https://www.youtube.com/watch?v=WfSfLqn1-Mg
4 Knox, John (1505-1572), skotský protestanský reformátor,jenž dlouho žil v Ženevě, kde se sezná-mil s Janem Kalvínem. Roku 1559 se navrátil do Skotska, kde následujícího roku – 1560 Knox zalo-žil presbyteriánskou církev. Knox, John dle české wikipedie zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/John_Knox
5 Dílo Německá selská válka napsal Engels v létě roku 1850 v Londýně a otištěno bylo v „Neue Rhe-inische Zeitung. Politisch-ökonomische Revue“ v dvojčísle 5-6. Hlavním Engelsovým pramenem po faktografické stránce byla kniha německého demokratického historika Wilhelma Zimmermanna „Allgemeine Geschichte des grossen Bauernkrieges“ [„Všeobecné dějiny velké selské války“], díl 1-3, Stuttgart 1841-1843.
„Německá selská válka“ vyšla znovu roku 1870 jako separátní brožura s předmluvou, v níž Engels objasňuje úlohu rolnictva jako spojence proletariátu. Poněvadž kniha měla u německých dělnických čtenářů velký ohlas, byla opět vydána roku 1875; toto vydání doplnil Engels předmlu-vou. V osmdesátých letech se Engels chystal „Německou selskou válku“ přepracovat a doplnit ji no-vým obšírným materiálem z německých dějin. „Svou ‚Selskou válku‘ přepracovávám úplně znova,“ psal Sorgovi 31. prosince 1884. „Selská válka tu bude vylíčena jako úhelný kámen celých němec-kých dějin.“ Avšak pří-prava vydání II. a III. dílu „Kapitálu“ a jiné neodkladné práce znemožnily En-gelsovi uskutečnit tento záměr. Zachoval se pouze nedokončený rukopis zamýšlených doplňků k „Německé selské válce“ a řada rukopisných poznámek.
Vlastní práci Bedřicha Engelse Německá selská válka dle české sekce Marxistického inter-netového archivu viz https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1850/081850/index.html#2
Komentáře
Okomentovat