TROCKISMUS – NEPŘÍTEL LENINISMU
Sestaveno podle sborníku Trockizm - vrag leninizma, Moskva 1968. Z Leninových spisů a další literatury přeložil kolektiv překladatelů. Předmluvu napsal dr. Josef Mudroch.
Trockismus je mentálním fenoménem domýšlivé a nabub-řelé arogance, prohlašující, že lze politicky pracovat bez znalosti potřebných dovedností a náležitého vědění.
PŘEDMLUVA
Čtenáři se dostává do rukou publikace, která pomůže objasnit
skutečnou úlohu Trockého v ruském revolučním dělnickém hnutí
a to především dlouho před Říjnovou revolucí a posléze po
vítězství socialistic-ké revoluce v Rusku.
Obsahuje zejména
Leninovu zásadovou pole-miku s oportunistickými názory Trockého a
jeho společníků, dokumenty a materiály sjezdů, konferen-cí a
plén ÚV KSSS. Časově jde o rozmezí sahající od roku 1903 až
do roku 1927.
Je historickou skutečností, že Trockij od
samého počátku své politické činnosti vystupoval často jako
odpůrce marxismu a musil se tedy nutně střetnout i s Leninem.
Můžeme sledovat Leninův urputný ideový boj
Trockismus jako mentální fenomén je nabubřelá arogance, jež předstírá, že se realizuje v politice, aniž by si osvo- jila potřebné znalosti a dovednosti
s Trockým v důležitých etapách revolučního období před rokem 1917. Je to zvláště v době po II. sjezdu SDDSR v roce 1903 [viz https://www.blogger.com/blog/post/edit/2155501801748429706/546
9884234036822927?hl=cs resp. II. sjezd Ruské sociálně demokratické dělnické strany (RSDDS) v Bruselu a Londýně roku 1903 dle V. I. Lenin, Vybrané spisy 1, str. 763, Vybrané spisy v 5 svazcích, nakladatelství Svoboda, Praha 1972] vizh
ústící v
revoluci roku 1905 a po její porážce, kdy bolševici musili svést
rozhodný boj s likvidátory a otzovisty za zachování revoluční
strany.
Lenin mistrně odhaloval frazérství a oportunismus
Trockého a pranýřoval jeho snahy o „soužití" skutečných
revolucionářů s oportunisty v jedné straně.
V roce 1911
neváhal Lenin nazvat Trockého „Jidáškem". Jak rychle se
blížila první světová válka, tak se vyhrocovaly zásadně
rozdílné postoje mezi Leninem a Trockým. Uká-zalo se to na
konferenci socialistů v Zimmerwaldu v roce 1917 ve Švýcarsku.
Zatímco Lenin je vůdčí osobností tzv. zimmerwaklské levice,
stojící na internacionalistické a protiimperi-alistické pozici, na
pozici protiválečné, Trockij se přimknul k pravicovému křídlu,
i když tu-to skutečnost zastíral levou frází.
V roce 1913
byl Trockij v čele skupiny zvané „mezirajonci", která se
utvořila při SDD-SR. Patřili k ní menševici-internacionalisté a
také bolševici, zvaní smířlivci. „Mezirajonci" zaujímali
v podstatě centristickou pozici. Po únorové revoluci v roce 1917
se v důsledku revolučního vývoje událostí přiblížili do
značné míry k bolševikům, až posléze na VI. sjezdu SDDSR v
roce 1917 bylo schváleno přijetí této skupiny do bolševické
strany.
Pokud jde o Trockého a jeho některé stoupence,
ukázalo se, že přerušili boj proti bol-ševikům pouze na krátkou
dobu a že vstoupili do strany proto, aby zevnitř bojovali proti
leni-nismu a vnutili leninské straně svou oportunistickou
politiku.
Publikace ukazuje dále rys dobrodružnosti Trockého
a jím prováděné politiky, což se ná-zorně ukázalo v osudových
chvílích Říjnové revoluce, jako byla např. jednání V roce
1918 v Brestu Litevském o uzavření míru. A nejen to. Trockij,
vycházeje z teorie tzv. permanentní revoluce, od-mítal možnost
vítězství socialismu v jedné zemi i za podmínek kapitalistického
obklíčení, ke kte-rémužto závěru, jak známo, došel Lenin, a
prováděl dobrodružnou politiku dále i v době imperi-alistické
intervence a občanské války v Rusku.
Za Leninova života
došlo ještě k další vážné konfrontaci s Trockým. Bylo to v
otázce úlohy odborů v socialistické zemi, k níž se rozvinula
známá diskuse, a dále v otázkách spojených s budováním
socialismu v letech po vítězství Říjnové revoluce. Znovu se tu
uká-zala neslučitelnost leninismu a jeho pojetí výstavby
socialismu s představou Trockého, resp. s tím, co se počínalo
nazývat trockismem.
Lev Trockij (Lev Davidovič
Bronštejn) se narodil r. 1879 na jižní Ukrajině. Roku 1902 uprchl
z carského vyhnanství do Londýna, kde se brzy připojil k
redakčnímu kruhu kolem „Jiskry", kam patřili především
Lenin, Zasuličová, Martov a další.
V roce 1903 na II.
sjezdu Sociálně demokratické dělnické strany Ruska se Trockij
dostal do zásadních sporů v diskusi o charakteru strany, úloze
stranických organizací a nutnosti sjednoco-vání ruských marxistů
kolem revolučního programu. Trockij, vystupuje z počátku na
pozicích Lenina, přešel během sjezdu ke druhé skupině, která v
důsledku své porážky na sjezdu při hlasování byla nazvána
menševiky.
V
revoluci roku 1905 hrál Trockij důležitou úlohu jako předseda
petrohrads-kého sovětu. Zde se u něho projevily rysy příznačné
pro menševismus - radikalismus maloměšťáka v době revolučního
přílivu, skepse a panika při porážce revoluce.
Trockij byl po likvidaci petrohradského sovětu zatčen a odsouzen k
doživotnímu vyhnanství. V té době napsal pojednání na téma
„Výsledky a perspektivy", které je odborníky pova-žováno
za jakési ucelené první vyjádření názorů Trockého k
základním otázkám vývoje rus-ké společnosti. Rozchází se tu v
mnohém s Leninovými stanovisky (úloha rolnictva, kon-cepce
buržoazně demokratické revoluce aj.). Tehdy se vynořuje u Trockého
teorie „permanentní revoluce".
Někdy
se činily pokusy vydávat teorii „permanentní revoluce" za
originální myšlenku Trockého. Nic takového. Myšlenka
permanentní revoluce se objevila již u Marxe, avšak v jiném
chápání. V pojetí Trockého znamenala popírání relativně
sa-mostatného stadia buržoazně demokratické revoluce, kdy vedoucí
úlohu má děl-nická třída s cílem revolučně demokratické
diktatury dělníků a rolníků.
Připomeňme v této souvislosti známou Leninovu myšlenku o tom, že
revoluce se nezastaví na půli cesty a bude se dále vyvíjet směrem
k socialistické revoluci. Trockij
hlá-sal proti Leninovi však pojetí jiné, pojetí okamžitého a
automatického přechodu k socialistické revoluci. Dějiny
nepotvrdily koncepci Trockého, pro niž byla příznačná
netrpělivost,
přehlížení složitostí třídního boje, zjednodušování a z
toho vyplývající i dobrodružnost. Dějiny naopak daly za pravdu
leninismu, jeho přísně vědeckému chápání společenského
vývoje, střízlivosti, revolučnímu optimismu a důslednosti.
Trockij
se rozcházel s Leninem ještě v době před Říjnovou revolucí i
v dalších zásadních otázkách. Lenin rozvíjel koncepci
revolučního svazku dělnické třídy s rolnictvem, u Trockého
bylo naopak rolnictvo pasívním a revoluci překážejícím
elementem, který prý nakonec znemožní vybudování socialismu v
Rusku.
Trockij vehementně popíral možnost výstavby socialismu v Rusku i
v podmínkách kapita-listického obklíčení, kdy ruská revoluce
zůstane prozatím osamocena. Byl to naopak právě Lenin, který
vědecky dokázal, že v důsledku nerovnoměrného vývoje
jednotlivých zemí v, období imperialismu je možnost vítězství
proletářské revoluce v jednotlivé zemi pravděpo-dobná. Dějiny
opět v tomto směru daly za pravdu Leninovi. Sovětské Rusko
uhájilo v roz-hořčeném boji proti imperialismu a vnitřní
kontrarevoluci vítězství socialistické revoluce a rozvinulo
výstavbu socialismu. Dějiny odvrhly Trockého nevíru v tvůrčí
síly socialistické re-voluce a lidu, odvrhly jeho dobrodružnou
myšlenku o nutnosti exportu revoluce do jiných zemí v zájmu
záchrany revoluce v Rusku.
Trockij
se stal členem bolševické strany až v červenci 1917. Bylo to ve
chvíli, kdy se ve vedení strany vyhrocovaly rozdílné názory na
otázku ozbrojeného povstá-ní.
Lenin poukazoval v souvislosti se vzniklou situací na nutnost
ozbrojeného povstání ve-deného stranou. Mimo jiné se to
projevovalo konkrétně v tom, že Trockij vytvářel vojenský
revoluční výbor v Petrohradě jako orgán sovětů, a nikoli jako
orgán strany.
Pohled
na Trockého z období před rokem 1917, rozbor jeho názorů a
stanovisek a jejich srovnání s Leninovým dílem a jeho závěry
přesvědčivě potvrzují, že pokusy růz-ných autorů líčit
Trockého jako významného činitele bolševické strany či jej
dokonce stavět naroveň Leninovi jsou nehoráznou falzifikací
skuteč-nosti. Tyto
pokusy však ne ob-stojí ani při hodnocení úlohy a významu
Trockého v období po roce 1917.
Boj proti názorům
Trockého a jeho stoupenců nabyl po vítězství Říjnové revoluce
v Rusku záhy dosti ostrých forem. K první vážné srážce mezi
Leninem a Trockým došlo při mírových jednáních s
imperialistickým Německem a jeho spojenci v roce 1917 a 1918 v
Brest Litevsku. Je prav-dou, že tehdy se Lenin utkal nejen s Trockým,
který zastával funkci lidového komisaře zahranič-ních věcí,
ale i s dalšími představiteli opozičních proudů (Bu-charin,
Osinskij, Lomov atd.). Lenin sám charakterizoval vzniklou situaci ve
vedení strany tak, že se vytvořily zhruba tři proudy. Jeden,
který představuje mínění asi poloviny delegátů a je blížeji
znám jako „moskevské" stanovisko, je pro pokračování v
tzv. revoluční válce a te-dy proti jednání o míru. Čtvrtina je
pro stanovisko Troc-kého, to znamená „vyhlásit konec válečného
stavu, demobilizovat armádu a poslat ji domů, avšak mírovou
smlouvu nepode-pisovat". Čtvrtina - konstatoval Lenin, podporuje
pak jeho stanovisko.
Revoluci
ohrožovalo smrtelně nejen stanovisko „levých komunistů"
oháně-jících se frází o „zradě proletářské revoluce",
ale i stanovisko Trockého zhuštěné ve formuli „Ani válku, ani
mír!".
Dne
10. února 1918 přerušil
Trockij v rozporu s Leninovou směrnicí jednání v Brest Litevsku a
prohlásil, že sovětská vláda válku zastaví, ale že mírové
podmínky prozatím nepodepíše. Této situace využili němečtí
imperialisté, zaútočili na široké frontě, a když obsadili
Dvinsk, prosadila se teprve ve vedení strany Leninova pozice.
Podmínky, které německý imperialismus diktoval ny-ní, staly se
ještě tvrdšími. Trockij však musil ze své vládní funkce
lidového komisaře zahraničních věcí odstoupit.
Byl to
Leninův dramatický, ale rozhodný boj proti škodlivému stanovisku
Trockého a „le-vých komunistů", který vůdce socialistické
revoluce musil svést večer 18. února 1918 ve vedení strany.
Svědčí o tom tato Leninova slova: „Ne máme nyní žádnou
možnost čekat. To by zname-nalo hodit ruskou revoluci do starého
železa... Dotaz u Němců by byl jen cárem papíru. To není žádná
politika. Jediné, co můžeme učinit, je navrhnout Němcům
obnovení jednání...
Budeme psát diplomatické nóty a oni
zatím zaberou skladiště a železniční vagóny a my zajdeme. Teď
jde především o to, že vydáme revoluci na pospas Němcům,
budeme-li si zahrávat s válkou."
Leninův génius vědce
a střízlivého politika se znovu projevil v kritice Trockého chyb
při vyjasňování úlohy odborů. Lenin ve své kritice se
odvolával na brožuru Trockého „O úlo-ze a úkolech odborů"
a na společném zasedání představitelů strany, sovětů a odborů
počát-kem roku 1921 v Moskvě mj. řekl, že když se hlouběji
začetl v brožuře Trockého o odborech a srovnával ji s tezemi,
které byly předloženy v ústředním výboru, že „nevycházel z
úžasu, jaké množství teoretických chyb a do nebe volajících
nesprávností je v ní sneseno“. V široké diskusi o odborech
vnucené Trockým straně odhalil Lenin znovu závažné teoretické
chyby nejen u Trockého, ale i u Buchari-na a Zinověva
(eklekticismus, mrtvá scholastika atd.). V roce 1921 byla v Moskvě
jako brožura vydána Leninova polemika na téma „Ještě jednou o
od-borech, současné situaci a chybách Trockého a Bucharina“.
Lenin v ní mimo jiné předvídavě upozorňoval na nebezpečí
frakční činnosti a platformy, které vyplývá z některých
závěrů obsažených v Trockého brožuře o odborech. Dějiny
ukázaly, že se nemýlil.
Trockij vystupoval v letech 1924 až
1928 aktivně proti politické linii strany, vycháze-jící z
Leninova odkazu. Trockij nesprávně chápal otázku vztahu
proletariátu k neproletářs-kým a poloproletářským vrstvám
obyvatelstva, snižoval úlohu strany v revoluci a při socia-listické
výstavbě, popíral nutnost ideové a organizační jednoty strany.
Opoziční činnost Trockého a slepování různých frakcí a bez
zásadových aliancí vrcholila v odmítání politické linie
prosazované především pod Stalinovým vedením, kde šlo o
uskutečnění socialistické industrializace a později
kolektivizace v zemědělství.
S.
M. Kirov v jednom ze svých vystoupení na adresu Trockého a jeho
stoupen-ců mj. řekl, že „opozice má jednu nemoc, kterou budeme
musit léčit nejradikálněj-šími prostředky, jestliže mírné
prostředky nepomohou. Je to její protistranické chování“.
V
roce
1927
BYLI
TROCKIJ A JEHO STOUPENCI VYLOUČENI ZE STRANY.
Těm, kdož se domnívali, že šlo o příkré opatření, Kirov
odpověděl : „To bychom teprve viděli, co by zbylo z Trockého a
Zinověva,
kdyby byl živ soudruh Lenin. Celé neštěstí je v tom, že po
Leninově smrti někteří ‚vůdci', jako například Trockij, se
chtějí pokládat za přímé následov-níky Iljičovy. V tom je
jejich základní omyl." Trockij byl vypovězen do Alma-Aty a v
roce 1929 opouští Sovětský svaz. V exilu od roku 1929 má již
trockismus a jeho hlavní nositel všechny znaky bojovného
antisovětismu.
Na stránkách buržoazního a sociálně
demokratického tisku psal Trockij články plné nenávisti proti
SSSR a vyzýval k boji proti němu. Trockij našel v té době
obhájce i v Sověts-kém svazu - Rakovskij, Ausem, V. Kosior,
Grünstein a další žádali rehabilitaci trockistů a návrat
Trockého do země, což bylo však důrazně XVI. sjezdem KSSS (r.
1930) odmítnuto.
V třicátých letech, kdy v Evropě
nastupoval k moci fašismus, Trockij šířil poraženec-ké nálady a
předpovídal porážku Sovětského svazu v eventuálním konfliktu
s fašistickým Německem. Nezůstával jen u slov. Ukázalo se záhy,
že se pokouší organizovat na území Sovětského svazu ilegální
organizace s cílem svrhnout sovětskou moc a v případě její
po-rážky uskutečnit trockistickou představu politického systému
společnosti, která by nutně vedla k obnově kapitalismu.
V
roce 1938 se Trockij pokouší vytvořit jako protiváhu III.,
Komunistické internaci-onále, takzvanou IV. (trockistickou)
internacionálu. Trockého vize o masovosti této inter-nacionály se
nesplnila a její existence se vyznačuje především zoufalým
bojem o to, jak od-vrátit neúprosný politický
bankrot.
Zkrachovaný prorok „revolucí" v Sovětském
svazu proti „vládnoucí byrokracii" (Lev Trockij: Problémy
vývoje SSSR) v roce 1936 nezastřeně hlásá a vyzývá ke
kontrarevoluci proti sovětské moci v knize „Zrazená revoluce",
kde mj. napsal: „Vše nasvědčuje tomu, že během dalšího
vývoje musí nevyhnutelně dojít k srážce kulturně vyspělých
sil lidu s byro-kratickou oligarchií. Pokojné východisko z krize
neexistuje. Žádný čert si nikdy dobrovolně neostříhal své
pazoury. Sovětská byrokracie se svých pozic dobrovolně nevzdá.
Vývoj vede jednoznačně na cestu revoluce!“
VÍTĚZSTVÍ
SOVĚTSKÉHO SVAZU NAD HITLEROVSKÝM NĚMECKEM ZASADI-LO MIMO JINÉ
ROZHODNÝ ÚDER I PLÁNŮM DĚDICŮ TROCKÉHO.
Skupiny, které vyvíjejí činnost především v západní Evropě,
v Latinské Americe a v Japonsku, mají různé názvy (posadisté,
entristé, frankisté, leví trockisté), spojuje je však jedno -
nenávist k soci-alistickým zemím a především k Sovětskému
svazu. Trockisté používají různé taktiky k to-mu, aby získávali
v různých společenských organizacích a i v politických stranách
vliv. V současné době se orientují přednostně na maloměšťácké
vrstvy a zvláště na studenty, tedy ty složky společnosti, které
mají sklon k radikalismu a dobrodružné politice. Vliv
trockis-mu bylo cítit zřetelně v bouřlivých protivládních
demonstracích ve Francii na jaře 1968, zrovna jako se objevila jeho
bezostyšná propagace v Československu v roce 1968, a to především
na stránkách Literárních listů.
OBJEVENÍ
SE TROCKISMU V PESTRÉ MOZAICE KONTRAREVOLUČNÍCH SIL V
„ČESKOSLOVENSKÉM JARU“
v roce 1968 NENÍ
NIČÍM NÁHODNÝM. Literární
listy, týdeník Svazu československých spisovatelů, počaly
uveřejňovat výňatky z přednášek troc-kisty polského původu,
Isaaca Deutschera, který přednášel na Cambridgeské universitě v
Anglii. Byly to přednášky proslovené Deutscherem k 50. výročí
existence Sovětského svazu. Vyšly v Anglii knižně pod názvem
„Nedokončená revoluce“.
Když Literární listy dělaly
této trockistické publikaci reklamu, uvedly, že Deutscher se v
nich zabývá „vývojem sociální a politické problematiky
sovětské společnosti od revolu-ce až k dnešku, vztahy revoluce a
ruské tradice, internacionálními a nacionálními aspekty
revoluce, jejím vztahem k demokracii a perspektivami dějinného
procesu, který Říjnová re-voluce zahájila“.
Dále se
Deutscherovo dílo vydávalo za „pokus o marxistickou sociologii a
filosofii re-voluce“, přičemž se podotýkalo, že autorovi v něm
jde „O zkoumání hybných sil porevoluč-ního vývoje, sociálních
příčin, které vedly k vítězství stalinismu, o zjištění
objektivních pro-cesů, které otřásly stalinskou ideologií a
kultem, a sociologické prognózy dalšího vývoje“.
Lubomír Sochor v Literárních listech Č. 10/1968 napsal jakousi
stručnou biografii Isaaca Deutschera a seznamoval čtenáře blížeji
s jeho myšlenkami a dílem. Podle názoru L. Sochora je Deutscher
„marxistou, a to velmi rigorózním, marxistickým historikem
komu-nismu a marxistickým historikem marxismu“, což podle něho je
prý „jev zatím více než vzácný“.
Sochor dále uvádí,
že prý tuto neveřejnou reputaci měl Deutscher v našich
dřívějších poměrech pochopitelně jen „v úzkých kruzích
marxistické intelektuální levice, a to od polo-viny padesátých
let, kdy k nám začala ojediněle pronikat jeho historická
díla“.
Sochor píše, že Deutscherovy publikace jako
„semena padala na připravenou půdu“.
Naši levicoví
intelektuálové si prý začínali uvědomovat, že socialismus je v
krizi a na věčně živou otázku, co dělat, si šli pro odpověď
k Deutscherovi v jehož knihách „bylo možno pos-třehnout lví
spár marxismu“. U Deutschera prý proti stalinským mystifikacím
a historickým legendám „promlouvala skutečná historie“.
Sochor poznamenává, že tehdy prý znamenala tato četba ještě
riskantní záležitost. Co však bylo hlavní, bylo to, že
„urychlila významně vývoj mnoha marxistických intelektu-álů a
připravila je na boj se stalinismem“.
Sochor pln nadšení
volá: „Konečně přišla doba, kdy lze o dílech Isaaca
Deutschera mluvit veřejně a vyslovit požadavek, aby byla u nás
také vydána a zpřístupněna všem.“
Sochor označil
Deutscherovy práce za „perly marxistického dějepisectví“ a
dokonce je srovnával s některými pracemi Marxovými a Engelsovými.
Doporučoval každému, kdo se prý „chce zbavit dějinných
mystifikací, aby šel k pramenům". Deutscherovy práce „k
nim u-kazují a otevírají cestu“ A znovu Sochor volá: „Je třeba
je přeložit a vydat, a to v celé šíři ...“
Sochorův
článek na oslavu Isaaca Deutschera je v lecčems poučný. Ukazuje
totiž pře-rod intelektuála, který i když nosil stranickou
legitimaci v kapse, dezertoval z marxisticko-leninské bojové
fronty, jakmile se střetl s obtížemi a zákruty ve vývoji
světového revoluční-ho procesu a ve vývoji doma. SOCHOR
PŘIJÍMÁ V NAŠEM PŘÍPADĚ TROCKISTICKOU KONCEPCI, S NÍŽ VYRÁŽÍ
DO BOJE, KDY VRCHOLÍ KRIZE U NÁS, JAKO TOMU BY-LO NA ROZHRANÍ LET
1967 A 1968.
Sochor i časově přesně umísťuje výchozí bod ideového
přezbrojení směrem ke kon-trarevoluci našeho intelektuála, jímž
je polovina padesátých let. Je to v době, kdy odzněly závěry
XX. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu v roce 1956.
Kritika kultu osob-nosti a odhalení deformací umožnily však
kontrarevolučním živlům v Maďarsku a v Polsku rozpoutat pod
záminkou boje „proti stalinismu" útok proti socialismu a
moci dělnické tří-dy. Zdá se, že nebyl tehdy mimo jiné doceněn
destrukční vliv trockismu v těchto událostech a ani to, že se
dovedl velmi obratně přiživovat na kritice kultu Stalinovy
osobnosti.
Sochor
ukazuje právě rozpolcenost intelektuála onoho období krizí a
zlomů ve vývoji socialistických zemí, který se ve zmatku chápe
laciného hesla boje „proti stalinismu", ztotožňuje
deformace kultu osobnosti se socialistickým systémem jako takovým
a jde si pro poučení k trockistům.
Trockismus se mohl stát jeho útočištěm proto, neboť dovedně
operoval se socialistic-kou frazeologií, tvářil se jako reformátor
socialismu, který odstraní neduhy „stalinismu" a
„byrokratického socialismu"; koneckonců svým odporem proti
organizovanému postupu, kázni a centrálnímu řízení byl
trockismus vždy blízký intelektuálním náladám a sklonům,
které jsme mohli u nás v roce 1968 pozorovat také v činnosti
politikářů ze spisovatelských kruhů.
Vliv trockismu bylo
možno pozorovat i v kruzích historiků i u nás a v dalších
socia-listických zemích. Nejasnosti a subjektivistické pohledy na
některé etapy dějin Komunistic-ké strany Sovětského svazu,
nedostatečné odhalování skutečné úlohy trockismu a jeho
ne-přátelského charakteru povzbudily u některých historiků
nesprávné představy, poplatné trockistickým pozicím. Sem patří
i kniha M. Reimana vydaná u nás v roce 1967 pod názvem „Ruská
revoluce". Jde o pokus snížit význam Říjnové revoluce jako
revoluce znamenající no-vou epochu v dějinách lidstva a vydávat
ji za „nacionálně omezenou". Reiman zamlčuje v podstatě
nesmiřitelný boj mezi Leninem a Trockým ještě dlouho před
Říjnovou revolucí a snaží se Trockého vydávat za jednoho z
vůdčích činitelů Října. M. Reiman se pokouší reha-bilitovat
Trockého a vylíčit jej vedle Lenina jako nejvýznamnějšího
vůdčího činitele bolše-vické strany. Avšak pravdou je to, že
Trockij byl protivníkem leninismu a svou činností způ-sobil značné
škody bolševické straně, Sovětskému svazu a celému
mezinárodnímu komu-nistickému hnutí.
I. Deutscher ve své
„Nedokončené revoluci" v souzvuku s trockisty různého
ražení opakuje již známé názory, které dávno vyřkl Trockij.
Opakuje známá obvinění o „byrokra-tizaci bolševického vedení",
o „buržoazním přerodu SSSR" a vyhlašuje nutnost provedení
„nové politické revoluce" v Sovětském svazu a v ostatních
socialistických zemích, směřující k obnovení kapitalismu.
I.
Deutscher ve své knize v rozporu s historickou skutečností
bagatelizuje podstatu s hloubkou rozporů mezi leninským vedením
KSSS a trockistickými opozičníky, které pro-hlašuje za bojovníky
usilující o návrat k „demokratickým metodám" v životě
strany. V sou-ladu s Trockým opakuje názor, že prý
socialistická revoluce v Rusku byla předčasná a že „nebyly
ještě zralé podmínky". Jestliže však byla revoluce
provedena, tedy pak se podle Deutschera zvrhla a zbyrokratizovala,
neboť bolševici byli v menšině. A kdo prý je v men-šině, musí
se uchylovat k násilí.
Pan Deutscher nemůže v roce 1967
neuznat veliké úspěchy, jichž dosáhl sovětský lid v různých
oblastech společenské činnosti. Přiznává to a netají se ani
překvapením, avšak podotýká, že prý existuje v Sovětském
svazu mezi vládnoucí byrokracií a lidem nesmiřitelný rozpor a že
sovětský lid nemá v této chvíli důležitějšího cíle než
tento rozpor vyřešit. Podle pana Deutschera je prý zahanbující,
že sovětský lid se nyní musí pachtit za svobodou slova či
shromažďování, což prý je paradoxní, když buržoazní
společnost toto svým poddaným již dávno poskytla.
Deutscher podobně jako Trockij opakuje na adresu sovětského
vedení obvinění, že se zpronevěřilo internacionalismu v
důsledku teorie o „vybudování socialismu v jedné ze-mi" a
že sovětští komunisté myslili jen na své vlastní zájmy a že
ponechali svému osudu věc mezinárodního revolučního dělnického
a komunistického hnutí.
To jsou některé ukázky z
Deutscherovy „klenotnice marxistického myšlení", které
nepotřebují komentáře.
Pan Deutscher zemřel náhle v létě
1967. V roce 1966 se konal v Moskvě XXIII. sjezd Komunistické
strany Sovětského svazu. Při dobré vůli a schopnosti objektivní
analýzy by Deutscher mohl zjistit, že dělnická třída Sovětského
svazu, kolchozní rolnictvo a inteligen-ce vidí zásadně jinak svoje
úkoly a problémy, než je podává on ve své „Nedokončené
revolu-ci".
Mohl by zjistit, že sovětský lid vidí jako
svůj hlavní cíl co nejefektivněji využití ob-rovských výrobních
sil, Sociálních vymoženosti, úspěchů ve vědě a technice a
rostoucí kul-turní úrovně a vzdělání.
Mohl by zjistit, že
XXIII. sjezd KSSS projednal a schválil opatření k prohloubení
de-mokratizace v hospodářství, státní správě a v zákonodárství
a že rozšiřování občanských práv vidí podmíněno i
upevňováním stranické, státní a pracovní kázně a v plnění
zákonů a pravidel socialistické společnosti.
Deutscher a
jemu podobní zdvihají velký pokřik kolem otázek svobody projevu,
kri-tiky a shromažďování v Sovětském svazu. I o tom se na XXIII.
sjezdu KSSS hovořilo a bylo zaujato jasné, leninské stanovisko.
Panu
Deutscherovi je možné připomenout tato Le-ninova slova: „Svoboda
kritiky je velmi dobrá věc, ale když jsme se pod ni všichni
podepsali, neškodí se zabývat otázkou, jaký má kritika obsah.
Svobodou kritiky nás dlouho strašili menševici, eseři a jiní
lidé, ale my jsme se toho nezalekli. Znamená-li svoboda kritiky
obhajovat kapitalismus, pak ji potlačíme.“
Při
obhlížení současných mezinárodních obzorů nelze nevidět, že
mnoho společné-ho s trockismem mají názory současného Čínského
vedení. Kult války a násilí se jeví jako jakési pokračování
Trockého „permanentní revoluce", jeho tezí o nutnosti
„exportu revolu-ce". Ultrarevoluční formulace v otázkách
války a míru svědčí mimo jiné o tom, že čínské ve-dení
nevěří v sílu lidových mas, v možnost vítězství socialismu
bez ničivé světové války. Po-dobně jako soudobí trockisté
vedou zuřivou kampaň proti SSSR a dalším socialistickým
ze-mím.
Je příkazem doby vést nesmiřitelný boj proti
trockismu a jiným formám oportunis-mu. Soudobý trockismus se
vyznačuje hrubým antisovětismem, snahou zbavit dělnickou třídu
revoluční strany, podkopat diktaturu proletariátu, vedoucí úlohu
strany, postavit proti sobě dělnictvo, rolnictvo a inteligenci,
vyrvat moc dělnické třídě a přivést dělnické a komu-nistické
hnutí na cestu kapitulace před imperialismem.
Trockismus
parazitoval a parazituje na nedostatcích a chybách při
socialistické výs-tavbě podobně jako revizionismus, Dnes jako již
dříve ignoruje leninismus, s kterým je v nesmiřitelném rozporu.
V současné době, vyznačují se neobyčejnou intenzitou
ideologic-kého boje, je stále nebezpečným protivníkem. Platí
stejně dnes jako za dob Leninových, že jeho maloměšťáckou a
protirevoluční tvář je třeba stále a důsledně odhalovat.
Je
znovu aktuální připomenout slova Klementa Gottwalda, která
pronesl na závěr schůze funkcionářů KSČ Velké Prahy dne 10.
února 1937, když podával zprávu o procesu s trockistickou
skupinou v Moskvě: „Úkolem je konečně ideologicky i organizačně
zpevnit řady strany a přesvědčit všechny, kdož dosud nemají
snad jasno o pravé podstatě trockismu, aby nezůstal ve straně
nikde ani stín pochybnosti a nejasnosti.“
Květen 1970
Dr. Josef Mudroch
převzato
z www.komunisti.sk
Komentáře
Okomentovat