Neokolonialismus dle Ilustrovaného encyklopedického slovníku (IES). II. dílu J-Pri, Academia, Praha 1981, str. 652 + Slovníku vědeckého komunismu (SVK), Svoboda 1978, str. 159
Praxe využívání globalizace, kapitalismu a kulturního imperialismu k ovlivnění rozvojové země na-místo přímé vojenské kontroly (imperialismus) nebo nepřímé politické kontroly (hegemonie)
První prezident Ghany Kwame Nkrumah1
Jak Evropa zvítězila
JAK FUNGUJE KOLONIALISMUS
Nyní, když jsme zničili tvou zemi, můžete nám zaplatit za její obnovu. Jako platbu přijímáme přírodní zdroje JAKO JE ROPA
[řec. + lat.], soustava nerovnoprávných (hospodářských a politických vztahů vnucovaných imperialistickými státy rozvojovým zemím Asie, Afriky a Latinské Ameriky, namířená na zachování imperialistického vykořisťování a závislosti národů těchto zemí, na udržení ze-mí, jež se osvobodily z koloniálního útlaku, v rámci světové kapitalistickém soustavy – ma-teriálním základem neokolonialismu je monopolistický kapitál imperialistických zemí, který vyu-žívá hospodářské zaostalosti bývalých kolonií a polokolonií k pokusům nastolit v nich svou nadvlá-du. Neokolonialismus vznikl v podmínkách, kdy přímé koloniální panství v důsledku rozpadu ko-loniální soustavy, vzniku a rozvoje světové socialistické soustavy bylo téměř úplně odstraněno.
Neokolonialismus
dle Ilustrovaného encyklopedického slovníku Encyklopedického institutu Československé akademie věd, 2. díl (J-Pri), str. 652 resp. Slovníku vědeckého komunismu (SVK), strana 159-160
Neokolonialismus – motto německého indologa Wilhelma Halbfasse (1940-2000) - „V moderní planetární situaci se východní a západní ‚kultury‘ již nemohou setkat jako rovnocenní partneři. Setkávají se ve westernizovaném světě, v podmínkách utvářených západními způsoby myšlení.“ Tato esej tvrdí, že intelektuální svaraj (samospráva) je pro dlouhodobý úspěch civilizace stejně zásadní jako svaraj v politické a finanční oblasti. Halbfasse ihned v úvodu své práce Osa neokolonialismu (The Axis of Neo-Coloniali-sm) uvedl: Intelektuální «svaraj» (samo-správa) je pro dlouhodobý úspěch civilizace stejně zá-sadní jako «svaraj» v politické a finanční oblasti. Proto je důležité se ptát: Kdo, co a jak bude řídit způsob formování znalostí? Svaraj - je eptiteton neboli básnický přívlastek systému reprezentace, který definuje metafory i terminolo-gii, rovněž je interpretuje a zároveň rozkrý-vá možnosti jejich významu v různých situacích a - co je klíčové - uděluje privilegia (s) tím, že určuje, kdo má tento „trh“ nápadů ovládat. Výše zmíněný Wilhelm Halbfasse ve své práci ký-ženou situaci charakterizuje v následujících dvou větách: „Lidé bez vlastního reprezentačního systému se v nejhorším případě zredukují na intelektuální konzu-menty, kteří vzhlíží k domi-nantní kultuře. V případě nejlepším by se z nich mohli stát intelektuál-ní tvůrci, ale pouze v rámci systému reprezentanta, jenž je definován, kontrolován a de facto řízen dominantní kulturou, jak se to relativně nedávno stalo mnoha indickým spisovatelům a básníkům píšícím v angličtině.
Neokolonialismus dle Ilustrovaného encyklopedického slovníku Encyklopedického institutu Československé akademie věd, II. díl (J-Pri), strana 652
[řec. + lat.], soustava nerovnoprávných (hospodářských a politických) vztahů, vnucovaných impe-rialistickými státy rozvojovým zemím Asie, Afriky a Latinské Ameriky, namířená na zachování im-perialistického vykořisťování a závislosti národů těchto zemí, jež se osvobo-dily z koloniálního út-laku, v rámci světové kapitalistické soustavy. - Materiálním základem neokolonialismu je monopo-listický kapitál imperialistických zemí, který využívá hospodářs-ké zaostalosti bývalých kolonií a polokolonií k pokusům nastolit v nich svou nadvládu. Neo-kolonialismus vznikla v podmínkách, kdy přímé koloniální panství v důsledku rozpadu koloniální soustavy, vzniku a rozvoje světové so-cialistické soustavy bylo téměř úplně odstraněno.
Neokolonialismus dle Slovníku vědeckého komunismu (SVK), Svoboda 1978, str. 159
Imperialistická politika vykořisťování a podrývání nezávislosti osvobozených zemí, která se prová-dí různými metodami a postupy.
Materiální základnou neokolonialismu je především vlastnictví výrobních prostředků, náležících zahraničním monopolům, jeho sociální oporou je špička vykořisťovatelských tříd a vrstev v rozvo-jových zemích, elitářské kruhy buržoazie, statkářů a byrokracie. Ideologickou platformou neokolo-nialismu je antikomunismus a obhajoba všemožných forem „vzájemné závislosti“ bývalých metro-polí a kolonií. Metody neokolonialismu zahrnují ekonomické panství imperialistických monopolů, všelijaké akce pro rozšiřování sociální základny, různé politické a ideologické machinace, podněcování nepřátelství mezi národy a mezi kmeny, vzájemné štvaní politic-kých skupin, nastolování protilidových režimů, intervence, diverze atd. atp. Neokolonialismus je produktem současného státně monopolistického kapitalismu, který se snaží přizpůsobit nové historické situaci vytvářením mecha-nismu potlačování světového revoluč-ního hnutí.
Přechod k neokolonialismu je důsledkem rozpadu koloniální soustavy a oslabení pozic im-perialismu, toho, že nemůže vytvářet vztahy se zeměmi „třetího světe“ jen na základě násilí. Jestli-že se „klasický“ kolonialismus snažil zajistit vykořisťování zotročených národů mimo-eko-nomickými prostředky, pak neokolonialismus vyzdvihuje do popředí ekonomické metody a intenzivně využívá vymožeností vědeckotechnické revoluce, za-pojuje rozvojové země přímo do systému hospodářských svazků světového kapitalistického trhu, kapitalistických finančních a úvěrových institucí, nerovnoprávné dělby práce. Projevem této politiky je nerov-noměrný obchod, stanovení cen exportního zboží v rozvojových zemích především v závislosti na zájmech ekonomického rozvoje v imperialistických zemích. V obrovských ziscích, které mono-poly (především mezinárodní) získávají z rozvojových zemí, je ztělesněna nezaplacená práce rozsáhlé masy pracujících bývalých kolonií. V podmínkách boje dvou světových soustav dělá neokolonialismus značné taktické ústupky v zájmu strategického vítězství. Například vývoz kapitálu se neuskutečňuje jen pro získání nadzisků, ale i pro zavádění kapitalistického výrobního způsobu, pro průmyslový rozvoj osvobozených zemí. Jestliže dříve monopoly konzervovaly zaosta-lé předkapitalistické vztahy a brzdily nastolení kapitalismu, pak se nyní snaží urychlit rozvoj mla-dých zemí kapitalistickou cestou.
Neokolonialismus se vyznačuje pružností akcí a manévrováním. Když pod tlakem národně osvobozeneckých sil ustupuje, snaží se své pozice udržet. Tam, kde nepomáhá přímé vojenské ná-silí, používá se často nepřímých metod kontroly. Neokolonialismus se snaží podrýt suverenitu osvobozených zemí, zvrátit smysl sebeurčení národů, dostat k moci ve formálně nezávis-lých zemích své třídní spojence, využívat nástroje buržo-azní ideologie, aby ideově odz-broji bojovníky za národní nezávislost. Jednou ze zá-kladních vojenskopolitických forem neokolonialismu jsou vojenské bloky a rovněž všelijaké zotročující „dvoustranné“ vojens-ké dohody, jež imperialismus rozvojovým zemím vnucuje. V činnosti těchto bloků se pro-jevují „kolektivní formy“ politiky imperialismu, zaměřené na udržení reakčních sociál-ních pořádků. Proto utlačené národy bojují pro nějaké jedné imperialistické mocnosti, ale i proti celému systému neo-kolonialismu.
Neokolonialismus je vážnou překážkou na cestě pokroku osvobozených národů. Avšak, protože je svou podstatou odstupujícím, umírajícím kolonialismem, není schopen zastavit prčoces národního osvobození bývalých kolonií a polokolonií, do něhož se stále aktivněji zapojují nejširší lidové ma-sy: oddíly pracujících, střední sociální vrstvy města i venkova. V důsledku pokrokové a protiimpe-rialistické politiky mladých států, které se opírají o účinnou pomoc světového socialismu, se stále více omezuje činnost zahraničních monopolů, rozvíjí se jejich národní hospodářství. Vlastenecké, demokratické síly těchto zemí stále rozhodněji spojují perspektivy národního obrození s národně demokratickou revolucí, se socialistickou orientací a s nekapitalistickou cestou vývoje.
☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★☭★★☭★☭★☭★☭★☭★☭★
1 Nkrumah, Kwame (1909-1972), africký protikoloniální vůdce, zakladatel a první prezident mo-derního ghanského státu a jeden z nejvlivnějších panafrikanistů XX. století. Byl taktéž jednou z vůdčích osobností tehdy se rodícího Hnutí nezúčastněných zemí. Stručné Curriculum vitæ Kwame Nkrumaha dle české wiki-peie viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Kwame_Nkrumah
Komentáře
Okomentovat